برگزاری كارگاه آموزشی تبیین دیدگاهها ، شرح وظایف و آشنایی با نظام نظارت وارزیابی دانشگاه

۰۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۶۸۵۵ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۳۲۸
كارگاه آموزشی تبیین دیدگاهها ، شرح وظایف و آشنایی با نظام نظارت وارزیابی دانشگاه با حضور معاونت محترم نظارت و سنجش و مدیران محترم سازمان مركزی دانشگاه و همچنین ریاست واحد استانی و روسا و معاونین مراكز آموزشی علمی – كاربردی استان گیلان و اردبیل در تاریخ 17 بهمن ماه برگزار شد
برگزاری كارگاه آموزشی تبیین دیدگاهها ، شرح وظایف و آشنایی با نظام  نظارت وارزیابی دانشگاه

     كارگاه آموزشی تبیین دیدگاهها ، شرح وظایف و آشنایی با نظام  نظارت وارزیابی دانشگاه با حضور معاونت  محترم نظارت و سنجش و مدیران محترم سازمان مركزی  دانشگاه و همچنین ریاست واحد استانی و روسا و معاونین مراكز آموزشی علمی – كاربردی  استان گیلان و اردبیل در تاریخ 17 بهمن ماه برگزار شد .

در ابتدا پس از تلاوت قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آقای دكتر قاسمی زاد رییس واحد استانی گیلان پس از خیر مقدم به میهمانان و حاضرین در جلسه ، ضمن برشمردن رسالت و اهداف دانشگاه جامع علمی – كاربردی با ارائه گزارشی از وضعیت مراكز آموزشی علمی – كاربردی استان گیلان ، تعداد كل مراكز فعال در سطح استان را 17 مركز و تعداد كل دانشجویان علمی – كاربردی استان را   9438   نفر و تعداد كل دانش آموختگان  را   6071   نفر  عنوان نمودند. .

 

آقای دكتر كشتكار  معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی – كاربردی در ادامه كارگاه ضمن تبریك ایام مبارك دهه فجر به تمامی حاضرین در كارگاه ، به معرفی دانشگاه جامع علمی – كاربردی پرداختند و آن را از بزرگترین دانشگاههای حضوری كشور برشمردند  و هدف دانشگاه را ایجاد اشتغال تخصص محور و دانش محور و رفع نیاز كشور  از وابستگی به تكنسین های خارجی عنوان كردند.

 

ایشان افزودند در حال حاضر دانشگاه ، رسالت تربیت افراد استخدام كننده و نیروهای كار آفرین را دارد و سیاست دانشگاه ، رفتن به سمت مراكز خصوصی با تكیه بر اصل 44  قانون اساسی می باشد.وی اظهار داشت در آموزش عالی حداقل 4 مولفه مهم وجود دارد : محتوای  برنامه درسی ، مولفه محیط آموزشی یا مراكز آموزشی ، ورودی های سیستم نظام آموزشی ، آموزش دهنده ها یا مدرسان علمی – كاربردی و همچنین  در دانشگاه جامع علمی – كاربردی علاوه بر 4 ركن فوق، فارغ التحصیلان به عنوان مولفه پنجم در آموزش عالی علمی – كاربردی بسیار حائز اهمیت می باشند . در ادامه ایشان به 3 ركن آموزش عالی اشاره  داشتند  و دانشگاه جامع را به عنوان ركن سوم آموزش عالی برشمردند.

آقای دكتر كشتكار   در ادامه در خصوص مراحل تدوین رشته جدید اظهار داشتند: ابتدا باید یكی از دستگاههای اجرایی كشور اعلام نیاز نماید و  باید دلایل توجیهی خود را جهت ایجاد رشته مورد نظر ارائه نماید وهمچنین رشته جدید می بایست دارای مشاغل قابل احراز بوده و توانایی و مهارت مشخص گردد. پس از آن به همان بخش ماموریت داده می شود تا برنامه درسی رشته را تدوین و به شورای برنامه ریزی درسی ارائه نماید. در ادامه پس از تصویب دوره ، جهت اجرا نیاز به تایید ارگان مربوطه و تایید واحد استانی می باشد و واحد استانی با تایید رشته اعلام می كند كه استان به این رشته نیاز دارد و امكانات و تجهیزات آموزشی متناسب با استاندارد ، موجود می باشد و ارگان نیز نیاز خود را با تایید خود اعلام می نماید.

 وی افزود : گستردگی مراكز آموزشی و توسعه مراكز و افزایش چشمگیر دانشجویان ، نیازمند تدوین ساختار سازمان یافته می باشد و دراین راستا ساختار نظارتی كاملا سازمان یافته ، تخصصی و شفاف تدوین گردیده است كه تمامی تصمیمات ، جمعی بوده و هیچگونه اعمال نظر شخصی و سلیقه ای صورت نمی پذیرد .

تدوین كتاب مجموعه قوانین و مقررات آموزشی دانشگاه از دیگر اقدامات مهم و ارزنده معاونت نظارت و سنجش می باشد كه ضمن برشمردن كلیه قوانین و مقررات تشكیلات شورای آموزشی و كمیسیون موارد خاص در 3 سطح سازمان مركزی ، واحد های استانی و مراكز آموزشی  با  حدود و وظایف و اختیارات را تشریح نموده است و باید بتوان از پتانسیل بوجود آمده حداكثر استفاده را جهت رفاه حال دانشجویان بعمل آورد.

در ادامه آقای مهندس كریمی نژاد ، مدیر كل دفتر نظارت و ارزیابی و دبیر شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه  به مفاهیم كیفیت و ضرورت توجه به آن در نظام آموزشی دانشگاه جامع علمی – كاربردی و به تبیین و تشریح ساختار نظارتی دانشگاه و تشكیلات شورای نظارت و ارزیابی پرداختند .

ایشان شورای نظارت و ارزیابی رابه عنوان بالاترین مرجع ساختار نظارتی دانشگاه و 4 كمیته اصلی ‌: امور علمی - اجرایی ، امور دانشجویی و فرهنگی ، امور عمومی ، امور مالی و حقوقی و همچنین كمیته نظارت و ارزیابی هر استان را به عنوان اركان آن عنوان نمودند.

  در ادامه ،  ایشان ضمن تبیین دیدگاههای نظارتی، به اهداف ، روش های نظارتی ، روش های ارزیابی مراكز ، به صورت ویژه  به  بحث اعتبارسنجی شناسنامه مراكز آموزش علمی – كاربردی پرداختند و اظهار داشتند با انجام اعتبارسنجی شناسنامه مراكز آموزش علمی كاربردی  با حضور تیم های اعتبار سنجی در مراكز ، انشاء ا.. تا پایان سال جاری كلیه مراكز ، دارای شناسنامه معتبر خواهند بود كه به عنوان یك منبع معتبر ، مورد استفاده و بهره برداری  در تمامی قسمتهای دانشگاه قرار خواهند گرفت . همچنین ایشان با تشریح دستورالعمل انتصاب روسای مراكز آموزشی ، گزارشی از آخرین وضعیت مربوط به انتصاب روسای مراكز آموزشی در چارچوب این دستورالعمل را ارائه نمودند و در پایان سخنان خود را با ذكر حدیثی گرانبها از امیر المومنین حضرت علی (ع) كه: « همانند زنبور عسل باشید كه از بین همه آنچه كه در اطراف وجود دارد بهترین را كه  گل است انتخاب می كند و از گل نیز بهترین عضو آن كه شهد است را برمی گزیند و لذا بهترین محصول كه عسل است را تولید می كند.» سخنان خود رابه پایان رسانیدند.

در ادامه سركار خانم كشاورز معاون مدیر كل نظارت و ارزیابی و مهندس فلاح مدیر امور فرهنگی و دبیر كمیته نظارت و ارزیابی دانشجویی- فرهنگی   ، جناب آقای مهندس حقی، مدیر یت امور مالی و دبیر كمیته نظارت و ارزیابی مالی – حقوقی به تبیین و تشریح آیین نامه و شیوه نامه های كمیته های نظارت و ارزیابی امور علمی – اجرایی ، امور دانشجویی – فرهنگی و امور مالی حقوقی پرداختند.

 در پایان كارگاه ، روسا و معاونین مراكز آموزشی حاضر سوالات و پیشنهادات خود را مطرح نمودند . معاون محترم نظارت و سنجش ومدیر كل نظارت و ارزیابی و دبیران كمیته ها پاسخگوی سوالات مطروحه شدند لازم به ذكر است  بر اساس فرم های نظر سنجی كارگاه  مزبور ،  بخش پایانی كارگاه به نحو چشمگیری مورد توجه حاضرین قرار گرفت .