مصاحبه دکتر عباس قاسمی زاد، رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد گیلان با روزنامه گیلان امروز:

۱۷ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۶۸۸۳ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۵۹۱
آقای دکتر عباس قاسمی زاد، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان در گفت و گو با گیلان امروز ضمن اشاره به کلیاتی در زمینه شکل گیری این دانشگاه و وابسته بودن اکثر مراکز آموزشی آن به ارگان ها و سازمان های دولتی افزودند که آموزش های مهارتی در ایران سابقه‌ی زیادی دارد و در دنیا نیز در دهه های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، منتهی در ایران نظام مهارتی در بطن نظام آکادمیک بوده و برای موفقیت بیشتر آن، باید بصورت یکپارچه و مستقل عمل کند
مصاحبه دکتر عباس قاسمی زاد، رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد گیلان با روزنامه گیلان امروز:

آقای دکتر عباس قاسمی زاد، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان در گفت و گو با گیلان امروز ضمن اشاره به کلیاتی در زمینه شکل گیری این دانشگاه و وابسته بودن اکثر مراکز آموزشی آن به ارگان ها و سازمان های دولتی افزودند که آموزش های مهارتی در ایران سابقه‌ی زیادی دارد و در دنیا نیز در دهه های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، منتهی در ایران نظام مهارتی در بطن نظام آکادمیک بوده و برای موفقیت بیشتر آن، باید بصورت یکپارچه و مستقل عمل کند. ایشان در ادامه در خصوص ادغام این دانشگاه با سازمان فنی حرفه ای و آموزشکده های فنی حرفه ای در کشور گفتند که باید دقت داشت که آیا بحث انحلال یک سازمان مطرح است یا تقویت یک سیستم. چون هر یک از این سیستم های آموزشی، (سازمان فنی حرفه ای، علمی-کاربردی و آموزشکده های فنی حرفه ای) بصورت جزایر جداگانه در نظام آموزش کشور فعالیت داشته اند، اما هدفی که در حال حاضر وجود دارد ایجاد سازمانی با نام سازمان ملی مهارت است تا این جزیره های مجزا به یک مجمع الجزایر با نظام آموزش مشخص تبدیل شوند. ایشان در ادامه اطمینان داد که دانشجویان فعلی هیچ مشکلی از لحاظ مدرک ندارند و مدارک آنها بر اساس مدارک وزارت علوم صادر خواهد شد. اما دانشجویانی که از سال آینده در سیستم نظام آموزشی مهارتی قرار می گیرند با یک مدرک مستقل از جانب سازمان ملی مهارت روبرو هستند که زیر نظر وزارت علوم نیست اما هدف این است که مدارک فوق دارای اعتبار ملی و بین المللی باشند. ایشان تاکید کردند که هدف سازمان ملی مهارت تدوین نظام آموزشی مشخص است تا مدارک و گواهی های مربوطه براساس قوانین این سازمان، اعتبار ملی و بین المللی داشته باشند که با این رویکرد طبیعتا در سازمان ملی مهارت رشته های کارشناسی حرفه‌ای، کارشناسی ارشد حرفه‌ای و دکترای حرفه‌ای را خواهیم داشت. ایشان در زمینه امکان انتقال از نظام آموزش مهارتی به نظام آموزشی آکادمیک و بالعکس اشاره نمودند که در آیین نامه های در حال تدوین، سوییچ کردن از یک نظام آموزشی به نظام آموزشی دیگر امکان پذیر خواهد بود. ایشان در خاتمه در مورد این سوال که آیا در سال تحصیلی جدید این دانشگاه پذیرش دارد یا خیر گفتند که در سال 89 طبق آئین نامه های آموزشی دانشگاه علمی-کاربردی در دوره های پودمانی، در مقطع کاردانی، دو نوبت ( نیمه دوم شهریور و نیمه دوم بهمن) و دوره های ترمی در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، یک نوبت (نیمه دوم آبان ماه) پذیرش خواهیم داشت.