سخنرانی جناب آقای دکتر قاسمی زاد، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان در خطبه های پیش از نماز جمعه به مناسبت بیست و کمین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی

۲۷ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۷۰۶۵ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۳۴۶
  دکتر قاسمی زاد، رئیس واحد استانی گیلان در خطبه های پیش از نماز جمعه شهرستان رشت به سخنرانی در خصوص دانشگاه جامع علمی کاربردی و اهداف آن و لزوم توجه بیش از پیش به امر تلفیق علم و عمل در جامعه پرداختند که اعم سخنان ایشان به شرح ذیل می باشد : ایران اسلامی براساس سند چشم انداز 20 ساله کشور در افق 1404 باید برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی باشد.
سخنرانی جناب آقای دکتر قاسمی زاد، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان در خطبه های پیش از نماز جمعه به مناسبت بیست و کمین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی

 

دکتر قاسمی زاد، رئیس واحد استانی گیلان در خطبه های پیش از نماز جمعه شهرستان رشت به سخنرانی در خصوص دانشگاه جامع علمی کاربردی و اهداف آن و لزوم توجه بیش از پیش به امر تلفیق علم و عمل در جامعه پرداختند که اعم سخنان ایشان به شرح ذیل می باشد : ایران اسلامی براساس سند چشم انداز 20 ساله کشور در افق 1404 باید برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی باشد.

بی شک دست یابی به این چشم انداز، عزم جدی، تلاش وافر و پویایی بیش از پیش تمامی مجموعه های علمی و آموزشی کشور را می طلبد. نیل به این چشم انداز، مستلزم تغییر رویکرد کشور از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش و اهمیت یافتن موضوع دست یابی به توسعه پایدار در کشور با 3 محور :

1-      نوآوری و کارآفرینی

2-      فناوری

3-      شایستگی

است.

به اعتقاد صاحبنظران، کسب مهارت با رویکرد فناورانه نقش اساسی در رشد اقتصادی متوازن، افزایش رفاه عمومی، توسعه اشتغال پایدار و مولد، استفاده بهینه از فرصت ها، منابع ملی و منطقه ای، افزایش همبستگی اجتماعی و ملی و ایجاد تنوع در کسب وکار دارد.

ایشان همچنین نکات زیر را در راستای آشنایی هرچه بیشتر دانشگاه جامع در این سخنرانی مطرح نمودند:

-         تحقق برنامه  پنجم توسعه (مواد 21، 194،230و ...)

-         فرهنگ سازی و ارتقای جایگاه آموزش های مهارتی در کشور.

1-      اشاره به تعداد مراکز آموزشی علمی کاربردی در کشور و استان، ارتباط تنگاتنگ آموزشی با موسسات، ارگانها و دستگاه های اجرایی، تعداد دانشجویان ، تعداد فارغ التحصیلان و مدرسان.

2-      اشاره به سهم جمعیت دانشجویی 15 در صد دانشجویان علمی کاربردی در استان و رشد جمعیت دانشجویی 19 در صد در 2 سال اخیر.

3-      اشاره به بعضی از خصوصیات و ویژگیهای دانشگاه جامع علمی کاربردی مانند:

-         ماهیت آموزش های علمی کاربردی و روش های اجرای این آموزش ها.

-         اجرای آموزش ها در 4 گروه صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر با توجه به اولویت دانشگاه که ایجاد فرصت برای اشتغال می باشد.

-         نیاز سنجی رشته های ارائه شده در دانشگاه براساس نیاز واقعی بازار کار و اجتماعی مبتنی بر ایجاد مهارت های لازم برای حل مسئله، خلاقیت، کارگروهی و کارآفرینی با تاکید بر بالندگی مهارتی، فناوری و شغلی.

-         وجود مقاطع تحصیلی از کاردانی تا دکترا در دانشگاه علمی کاربردی و شیوه های اجرای این مقاطع.

-         اجرای تک پودمان های تخصصی براساس نیاز بازار کار و شاغلین دستگاه های اجرایی.

-         افزایش ظرفیت پذیرش افراد شاغل در آموزش های علمی کاربردی از طریق اجرای شیوه ظرفیت سازی غیرمتمرکز.

-         انعطاف پذیری آموزش های علمی کاربردی براساس نیاز روز استان.(توقف رشته ها و یا جایگزینی با رشته های جدید)

-         موفق بودن دانشگاه علمی کاربردی در جهت تحقق اهداف و سیاست های اصل 44 قانون اساسی.

-         کارآفرین بودن دانشگاه علمی کاربردی با توجه به اینکه آموزش ها در این دانشگاه تقاضا محور و برخواسته از نیازهای شغلی جامعه است.

-         استقرار نظام آموزشی مهارت و فناوری با زیرنظام های آموزش مهارت و فناوری، صلاحیت حرفه ای و احراز شغل.

-         وجود 170 رشته کاردانی و 106 رشته کارشناسی و 2 رشته کارشناسی ارشد در استان.

-         اشاره به تعدادی از رشته های کاملا شغل محور در دانشگاه علمی کاربردی استان گیلان در حوزه های معماری، کامپیوتر، آبزیان و ... .