همایش نقش رسانه در مدیریت جهادی ، اقتصاد و فرهنگ در مركز علمی كاربردی جهاددانشگاهی رودسربرگزار شد.
در این همایش مهندس رضا فدایی سرپرست مركز علمی کاربردی جهاددانشگاهی رودسر با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان اقتصادی و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: لازمه تحقق شعار امسال و زمینه توسعه اقتصادی، انسجام، هماهنگی و مشاركت همه نهادها و اقشار جامعه است.
وی با بیان اینکه رسانه ها بعنوان پل ارتباطی جامعه نقش مهمی در فرایند بهبود مدیریت و توسعه همه جانبه دارند، ادامه داد: رسانه ها با مطرح كردن مشكلات و كمبودها و از طرفی بیان پیشرفتها عامل اثرگذار توسعه و رشد جامعه را سرعت می بخشد.
فدایی خاطرنشان کرد: سختكوشی، اشراف اطلاعاتی، اعتماد به نفس، همدلی و همكاری، خلاقیت و دوراندیشی از ویژگی های مدیریت جهادی است كه رسانه باید مدیریت جهادی را تبیین و تقویت كند.
همچنین در این همایش معصومه نیک کار مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در دنیای امروز ارتباطات و رسانه ها در فرآیندهای متفاوت ایفای نقش می کنند و مولفه های ضروری برای رشد اقتصادی و تحولات اجتماعی هستند و در ثبات سیاسی و رشد اقتصادی تاکید ویژه دارند و ارزش های اجتماعی و فرهنگی را در عرصه بین الملل بازیگری می کنند، اظهار کرد: رسانه های امروزی، چشمان ناظر بر اعمال سیاستمداران و رهبران جهانی در پاسخ گویی به شهروندان هستند و مشخص شد بسیاری از جوامع به شدت تحت تاثیر و نقش رسانه ها در جامعه قرار دارند و مدیریت این حوزه با امکان دست یابی به باورها و هویت و فرهنگ مردم ارتباطی ویژه می آفریند و بسترسازی پروسه جهانی شدن را در قبال تکنولوژی های نوین ارتباطی و ایده موسوم به دهکده جهانی را در زایش جهان شیشه ای مدیریت می کند، مرزها را فرو می کاهد و انقلاب اطلاعاتی را در گوی سبقت منافع اقتصادی، تحولات سیاسی و نظام اجتماعی پایه ریزی می کند.
سرپرست خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه گیلان، با اشاره به اینکه رسانه سیاستی است جریان ساز در سیاست دولت ها و ملت ها، خاطرنشان کرد: رسانه، اجتماعی است مستغنی از جریان افکار و اندیشه ها، فرهنگی است ناعادلانه در توزیع اطلاعات و قدرتی است در سیطره آنان که حاکمیت بر هجوم تکنولوژی ها را در دست دارند. امروزه هر تصویر واضح یا مخدوشی حاصل اطلاعات و ارتباطات رسانه ای است که افراد یا بنگاه های خصوصی و دولتی با انگیزه های مختلف بیان می دارند و با نفوذ رسانه ای، سلطه گری جدیدی را در تمام ارکان اقتصادی، فرهنگی و نظامی ایجاد می کنند.
در ادامه این همایش نیز میثم زندی مدرس دانشگاه ،نویسنده و کارگران سینما و تئاتر با بیان موضوعات مرتبط با نقش رسانه در اقتصاد و فرهنگ و مدیریت جهادی اظهار کرد: فرایند انتقال پیام از سوی فرستنده به گیرنده مشروط بر آن که بین آنچه که در ذهن فرستنده بود. با آنچه در ذهن گیرنده شکل می گیرد مشابهت معنی وجود داشته باشد. ارتباط زمانی شکل می گیرد که هدفی در آن وجود داشته باشد و قصد داشته باشیم پیامی را به طرف مقابل خود منتقل کنیم.
وی ادامه داد: از آنجایی كه برقراری ارتباط و انتقال پیامها هسته مركزی و كانون اصلی فعالیتهای روابط عمومی را تشكیل می دهد مسئولین روابط عمومی باید به خوبی وسایل و كانال های ارتباطی موجود در جامعه را بشناسند و نسبت به نحوه كاركرد آنها دارای آگاهی باشند تا در هنگامی كه نیاز به ارتباطی احساس می گردد به خوبی بتوانند تصمیم بگیرند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در میان رهیافتهای مختلف در مطالعه انقلاب اسلامی، رهیافت فرهنگی از نمونه های برجسته بوده و در اغلب نظریات مطرح شده پیرامون انقلاب اسلامی، اندیشمندان مختلف با رویکردی فرهنگی این انقلاب و ماهیت آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند، افزود: برای دستیابی به فرهنگی پیشرو، پویا و غنی مبتنی بر ارزش های دینی، تاریخی و ملی و نیز ارزش ها و آرمان های زیربنایی جامعه، به مدیرانی فرهیخته و توانمند در این حوزه نیاز است که اولا به ابعاد، ماهیت و متغیرهای محیطی وقف داشته و ثانیا بر حوزه دانش مدیریت و اصول و تکنیک های آن اشراف داشته باشند.
این همایش مورد استقبال زیاد دانشجویان قرار گرفت.




