دکتر امید: به هیچ مرکز جدیدی بدون داشتن محیط کار مناسب مجوز تأسیس نخواهیم داد
دکتر امید: به هیچ مرکز جدیدی بدون داشتن محیط کار مناسب مجوز تأسیس نخواهیم داد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی استان گیلان، دکتر امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن افتتاح ساختمان جدید واحد استانی گیلان بیان نمودند زمانی می توان از مراکز آموزش علمی کاربردی انتظار دارا بودن زیر ساخت و فضای مناسب آموزشی داشت که واحدهای استانی نیز دارای امکانات مطلوب و مناسب برای خدمات رسانی به دانشجویان، دانش آموختگان، مدرسان و همکاران مراکز آموزشی باشند. وی تاکید کرد طی روزهای آتی واحدهای استانی همدان، آذربایجان غربی و هرمزگان نیز صاحب فضای مناسب خواهند شد و تا پایان سال دیگر واحدی با فضای نامناسب نخواهیم داشت. البته ارتقا کیفیت و امکانات را در چند استان در دستور کار داریم و پس از آن نوبت مراکز آموزش علمی کاربردی خواهد بود و دیگر قابل قبول نیست که برخی مراکز در فضای نامناسب به آموزش دانشجویان بپردازند.
دکتر امید با اعلام اینکه بیش از ۹۵ درصد مراکز آموزشی و روسای مراکز غیردولتی از نظر اساسنامه و وضعیت روسا تعیین تکلیف شده اند گفت: در حال حاضر تقریباً تمام مراکز آموزش علمی کاربردی غیردولتی به استثنای تعداد معدودی که به دلیل مشکلات داخلی خود از این فرایند جا مانده اند دارای اساسنامه مصوب شورای گسترش دانشگاه و شورای گسترش آموزش عالی هستند و در مرحله ثبت شرکت ها قرار دارند. مراکز دارای اساسنامه قانونی، رئیس، هیئت امنا و یا هیئت موسس قانونی می توانند برنامه ریزی بلند مدت کرده و با خیالی آسوده سرمایه گذاری نمایند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور با تشریح سطح بندی مراکز به عنوان یکی از اقدامات انجام شده در جهت کیفی سازی آموزش عالی در دانشگاه گفت: امسال دومین سالی است که اقدام به سطح بندی مراکز نموده ایم. این حق مردم است که بدانند کدام مراکز با معیارهای مورد نظر دانشگاه همخوانی بیشتری دارند و از سطح آموزشی و کیفی بالاتری برخوردارند. همچنین سال گذشته برای اولین بار اقدام به برگزاری آزمون پایان نیمسال به صورت کشوری و بر اساس سرفصل مصوب کردیم که نتایج آن بسیار قابل تأمل بود. بنا داریم تا در امتحانات پایان هر ترم تعدادی از دروس را به صورت هماهنگ برگزار نماییم و تلاش خواهیم کرد تا ادامه فعالیت برخی مراکز، که بدون رعایت ضوابط و مقررات و با کیفیت نامناسب فعالیت می کنند را متوقف نماییم. در فضای مه آلود که مراکز با یکدیگر تفاوتی ندارند مراکزی که کمتر به رعایت قوانین و مقررات می پردازند سود بیشتری خواهند برد ولی اگر قرار بر حساب و کتاب باشد آن دسته از مراکز که خدمات دهی آموزشی بهتری دارند و ضوابط قانونی را رعایت می کنند از منافع آن بهره مند خواهند شد. وی خاطر نشان کرد با تعدادی از مراکز که در سطح بندی سال گذشته در سطح چهار قرار گرفته بودند و در سطح بندی امسال نیز ارتقاء کیفیت نداشتند و در سطح چهار باقی ماندند قطع همکاری کردیم. مراکزی که علاقه ای به رعایت حداقل ها ندارند نمی توان به آن ها اجازه داد تا همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. وی گفت: مراکزی که در سطح بندی در سطح یک قرار می گیرند می توانند رشته های بیشتر و ظرفیت دانشجوی بالاتری داشته باشند و از پرداخت یک سوم حق نظارت دانشگاه نیز معاف خواهند بود.
از اول مهر ماه دو موضوع را در دستور کار قرار خواهیم داد، اول اینکه هیچ مدرسی بدون داشتن مجوز از هیئت اجرایی جذب دانشگاه حق حضور در کلاس های درس را نخواهد داشت. این مورد در گذشته نیز خلاف بود ولی از مهر ۹۸ به صورت جدی با این موضوع برخورد خواهیم کرد، در آینده نزدیک برای کنترل حضور مدرسان مطابق با فهرست انتخاب واحد دانشجویان و سایر موارد نظارتی از اپلیکیشنی استفاده خواهیم کرد تا دانشجویان بتوانند موارد تخلف را مستقیماً به واحد نظارت دانشگاه اعلام نمایند.
دکتر امید با بیان اینکه در طرح ساماندهی مدرسان دانشگاه بیش از ۵۰ هزار مدرس مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند، تاکید کرد با توجه به این که در فراخوان سال گذشته مدرسان برای جذب ۸ هزار نفر بیش از ۴۶ هزار داوطلب متقاضی بودند، چرا نباید از این ظرفیت برای ارتقا کیفیت مدرسان دانشگاه استفاده نمود. همانگونه که برای ثبت نام فرزندانمان در دبستان ها و دبیرستان ها به دنبال مدارسی با معلمان توانمند می باشیم این حق خانواده ها و دانشجویان است که در مراکزی با مدرسان با کیفیت آموزش ببینند. فراخوان و پالایش مدرسان را برای داشتن بهترین کیفیت از لحاظ مدرس ادامه خواهیم داد.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از شروط مورد تأکید دانشگاه شرط محیط کار است، اعلام نمود که به مراکز برای رعایت این شرط یک فرصت ۵ ساله داده ایم و مراکز در این مدت می توانند با عقد قرار داد برای کارورزی دانشجویان در محیط کار از این فرصت استفاده کنند و پس از آن لازم است تا مراکز، خود دارای محیط کار متناسب با ماموریت مرکز باشند. مراکز تا سال ۱۴۰۴ فرصت دارند تا شرط محیط کار را فراهم نمایند و به هیچ مرکز جدیدی بدون داشتن شرط محیط کار مناسب مجوز تأسیس نخواهیم داد.
لازم به ذکر است که رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بلافاصله پس از این مراسم با حضور در نشست مطبوعاتی در ساختمان جدید دانشگاه به پرسش های خبرنگاران حاضر پاسخ داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی استان گیلان، دکتر امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن افتتاح ساختمان جدید واحد استانی گیلان بیان نمودند زمانی می توان از مراکز آموزش علمی کاربردی انتظار دارا بودن زیر ساخت و فضای مناسب آموزشی داشت که واحدهای استانی نیز دارای امکانات مطلوب و مناسب برای خدمات رسانی به دانشجویان، دانش آموختگان، مدرسان و همکاران مراکز آموزشی باشند. وی تاکید کرد طی روزهای آتی واحدهای استانی همدان، آذربایجان غربی و هرمزگان نیز صاحب فضای مناسب خواهند شد و تا پایان سال دیگر واحدی با فضای نامناسب نخوایم داشت. البته ارتقا کیفیت و امکانات را در چند استان در دستور کار داریم و پس از آن نوبت مراکز آموزش علمی کاربردی خواهد بود و دیگر قابل قبول نیست که برخی مراکز در فضای نامناسب به آموزش دانشجویان بپردازند.
دکتر امید با اعلام اینکه بیش از ۹۵ درصد مراکز آموزشی و روسای مراکز غیردولتی از نظر اساسنامه و وضعیت روسا تعیین تکلیف شده اند گفت: در حال حاضر تقریباً تمام مراکز آموزش علمی کاربردی غیردولتی به استثنای تعداد معدودی که به دلیل مشکلات داخلی خود از این فرایند جا مانده اند دارای اساسنامه مصوب شورای گسترش دانشگاه و شورای گسترش آموزش عالی هستند و در مرحله ثبت شرکت ها قرار دارند. مراکز دارای اساسنامه قانونی، رئیس، هیئت امنا و یا هیئت موسس قانونی می توانند برنامه ریزی بلند مدت کرده و با خیالی آسوده سرمایه گذاری نمایند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور با تشریح سطح بندی مراکز به عنوان یکی از اقدامات انجام شده در جهت کیفی سازی آموزش عالی در دانشگاه گفت: امسال دومین سالی است که اقدام به سطح بندی مراکز نموده ایم. این حق مردم است که بدانند کدام مراکز با معیارهای مورد نظر دانشگاه همخوانی بیشتری دارند و از سطح آموزشی و کیفی بالاتری برخوردارند. همچنین سال گذشته برای اولین بار اقدام به برگزاری آزمون پایان نیمسال به صورت کشوری و بر اساس سرفصل مصوب کردیم که نتایج آن بسیار قابل تأمل بود. بنا داریم تا در امتحانات پایان هر ترم تعدادی از دروس را به صورت هماهنگ برگزار نماییم و تلاش خواهیم کرد تا ادامه فعالیت برخی مراکز، که بدون رعایت ضوابط و مقررات و با کیفیت نامناسب فعالیت می کنند را متوقف نماییم. در فضای مه آلود که مراکز با یکدیگر تفاوتی ندارند مراکزی که کمتر به رعایت قوانین و مقررات می پردازند سود بیشتری خواهند برد ولی اگر قرار بر حساب و کتاب باشد آن دسته از مراکز که خدمات دهی آموزشی بهتری دارند و ضوابط قانونی را رعایت می کنند از منافع آن بهره مند خواهند شد. وی خاطر نشان کرد با تعدادی از مراکز که در سطح بندی سال گذشته در سطح چهار قرار گرفته بودند و در سطح بندی امسال نیز ارتقاء کیفیت نداشتند و در سطح چهار باقی ماندند قطع همکاری کردیم. مراکزی که علاقه ای به رعایت حداقل ها ندارند نمی توان به آن ها اجازه داد تا همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. وی گفت: مراکزی که در سطح بندی در سطح یک قرار می گیرند می توانند رشته های بیشتر و ظرفیت دانشجوی بالاتری داشته باشند و از پرداخت یک سوم حق نظارت دانشگاه نیز معاف خواهند بود.
از اول مهر ماه دو موضوع را در دستور کار قرار خواهیم داد، اول اینکه هیچ مدرسی بدون داشتن مجوز از هیئت اجرایی جذب دانشگاه حق حضور در کلاس های درس را نخواهد داشت. این مورد در گذشته نیز خلاف بود ولی از مهر ۹۸ به صورت جدی با این موضوع برخورد خواهیم کرد، در آینده نزدیک برای کنترل حضور مدرسان مطابق با فهرست انتخاب واحد دانشجویان و سایر موارد نظارتی از اپلیکیشنی استفاده خواهیم کرد تا دانشجویان بتوانند موارد تخلف را مستقیماً به واحد نظارت دانشگاه اعلام نمایند.
دکتر امید با بیان اینکه در طرح ساماندهی مدرسان دانشگاه بیش از ۵۰ هزار مدرس مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند، تاکید کرد با توجه به این که در فراخوان سال گذشته مدرسان برای جذب ۸ هزار نفر بیش از ۴۶ هزار داوطلب متقاضی بودند، چرا نباید از این ظرفیت برای ارتقا کیفیت مدرسان دانشگاه استفاده نمود. همانگونه که برای ثبت نام فرزندانمان در دبستان ها و دبیرستان ها به دنبال مدارسی با معلمان توانمند می باشیم این حق خانواده ها و دانشجویان است که در مراکزی با مدرسان با کیفیت آموزش ببینند. فراخوان و پالایش مدرسان را برای داشتن بهترین کیفیت از لحاظ مدرس ادامه خواهیم داد.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از شروط مورد تأکید دانشگاه شرط محیط کار است، اعلام نمود که به مراکز برای رعایت این شرط یک فرصت ۵ ساله داده ایم و مراکز در این مدت می توانند با عقد قرار داد برای کارورزی دانشجویان در محیط کار از این فرصت استفاده کنند و پس از آن لازم است تا مراکز، خود دارای محیط کار متناسب با ماموریت مرکز باشند. مراکز تا سال ۱۴۰۴ فرصت دارند تا شرط محیط کار را فراهم نمایند و به هیچ مرکز جدیدی بدون داشتن شرط محیط کار مناسب مجوز تأسیس نخواهیم داد.
لازم به ذکر است که رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بلافاصله پس از این مراسم با حضور در نشست مطبوعاتی در ساختمان جدید دانشگاه به پرسش های خبرنگاران حاضر پاسخ داد.
