دکتر ابراهیم کازرونی منفرد: در دنیای امروز ایجاد شغل دیگر بر عهده دولت ها نیست و دولت ها تنها سیاست گذار بازار کسب و کار هستند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان، دکتر ابراهیم کازرونی منفرد روز جمعه مورخ 22 مهر ماه ضمن حضور در نماز جمعه شهرستان رشت به عنوان سخنران پیش از خطبه ها به تشریح و تبیین نظام آموزش های مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان در ابتدا پس از تبریک ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات ا... علیه و آله و میلاد امام جعفر صادق علیه السلام، آغاز سال جدید تحصیلی را به دانشجویان، اساتید و دانش آموزان تهنیت گفت و افزود: هجدهم مهرماه مصادف با آغاز سی و یکمین سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بود، دانشگاهی که از نظر ساختار و اهداف تفاوت بسیاری با سایر دانشگاه ها دارد.
دکتر ابراهیم کازرونی منفرد گفت: دوران مدرکگرایی تمام شده و دیگر داشتن مدرک دانشگاهی برای مردم اهمیتی چندانی ندارد و در مقابل این اشتغال و مهارت ایجاد کسب و کار است که هر روز بر اهمیت آن افزوده می شود. در دنیای امروز ایجاد شغل دیگر بر عهده دولت ها نیست و دولت ها تنها سیاست گذار بازار کسب و کار هستند، امروز دوران کارآفرینان و افراد ماهری است که با تکیه بر مهارت و توانایی های خود ایجاد کسب و کار می کنند.
سرپرست واحد استانی گیلان گفت: شناخت این ضرورت سبب شد تا در اوایل دهه هفتاد، طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت شکل گیری دانشگاه جامع علمی کاربردی ارائه شود و این ایده سبب تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی مهارتی شد. وی تصریح کرد: هدف این دانشگاه هدایت، توسعه و پیشبرد آموزش های علمی کاربردی و تربیت نیروی کار مورد نیاز بازار کار است و دانشگاه جامع علمی کاربردی برای رسیدن به این هدف با صنایع، سازمان ها و تشکل های بسیاری همکاری نزدیک دارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه افزود: شغل محوری رشته ها، بروز رسانی سرفصل های درسی و تناسب آن با نیاز بازار کار از مهمترین مزایای دانشگاه جامع علمی کاربردی است. در سایر دانشگاه ها رشته های تحصیلی بیشتر جنبه عمومی دارند، اما در دانشگاه جامع علمی کاربردی رشته ها متناسب با یک شغل و حرفه تعریف می شود. به عنوان مثال: در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته تربیت بدنی گرایش هایی در دانشگاه وجود دارد که مشابه آن در کمتر دانشگاهی دیده می شود. مربیگری در رشته های شنا، فوتبال، غواصی و پرورش اندام و داوری حرفه ای در چند رشته به همراه روانشناسی ورزشی از جمله رشته هایی است که در استان گیلان ارائه می شود.
همچنین در حوزه فناوری رشته هایی مانند: تولید واقعیت مجازی، دیجیتال مارکتینگ، تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ و چندین عنوان رشته کاربردی دیگر در مراکز آموزش علمی کاربردی استان گیلان ارائه می شود. البته فهرست این رشته ها بسیار طولانی است و از تولید فریم عینک، ساخت عدسی و مکانیک خودرو تا حقوق تجارت بین المللی، سینما، گریم، آشپزی، دوخت و طراحی لباس و عکاسی و پوشاک را در بر می گیرد.
وی افزود: از دیگر مزایای دانشگاه جامع علمی کاربردی اهمیت بالای آموزش در محیط کار واقعی است به نحوی که بدون داشتن فضای مناسب آموزشی مراکز اجازه ارائه برخی رشته ها را ندارند. هزینه تحصیل در دانشگاه به مراتب کمتر از سایر دانشگاه ها است و امکان استفاده از مدرسان خبره در دانشگاه فراهم شده است. در تعریف دانشگاه جامع علمی کاربردی مدرس خبره به فردی گفته می شود که دارای حداقل 10 سال سابقه کار مفید در یک زمینه خاص تخصصی است و توانایی های او در کمیته ارزیابی دانشگاه تایید شده اما تحصیلات دانشگاهی متناسب با آن رشته را ندارد. این فرد با دریافت کد مدرسی خبره می تواند در دروس تعیین شده، تدریس کند.
سرپرست واحد استانی گیلان ادامه داد: امروز تمام دنیا تشنه مهارت است. هیچ کس بدون مهارت نمی تواند صاحب شغل باشد. در واقع پیشرفت علم و فناوری به گونه ای است که مهارت چه در آموزش عالی و چه در سطوح پایین تر آموزشی قابل تعریف است. مهر امسال دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان، در 15 مرکز آموزش علمی کاربردی از طریق سایت سازمان سنجش دانشجو جذب کرد که از این تعداد 8 مرکز در شهرستان رشت، دو مرکز در شهرستان بندرانزلی و شهرستان های تالش، رضوانشهر، آستارا، رودسر و لنگرود هر کدام یک مرکز آموزش علمی کاربردی فعال دارند. پذیرش امسال با 116 کد رشته محل کارشناسی و 159 کد رشته محل کاردانی انجام شد.
وی در ادامه گفت: نکته قابل توجه این است که در دولت جدید، آموزش عالی اولین بار وارد بحث اشتغال شده و وزیر محترم علوم نیز به موضوع اشتغال و مهارت تاکید می نماید. این گامی بلند برای ایجاد تحول در کشور است. از آن جایی که دانشگاه جامع علمی کاربردی از ابتدا با لحاظ این ویژگی ها ایجاد شده، مسئولیت سنگینی نسبت به سایر دانشگاه ها دارد. لازم است تا ضمن سنجش نیاز امروز بازار کار نسبت به پیش بینی نیاز فردای بازار کار نیز آگاه باشیم و برای آن برنامه ریزی کنیم. از این جهت در دانشگاه جامع علمی کاربردی برنامه 4 ساله توسعه دوره های علمی کاربردی با نگاه به سند آمایش آموزش عالی استان ها تدوین شده و به امید خدا با برنامه های پیش بینی شده به زودی شاهد اشتغال تمام دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی باشیم.
شایان ذکر است که نماز جمعه این هفته شهرستان رشت به امامت حجت الاسلام و المسلمین صفر قربانپور برگزار شد.
