در راستای گسترش آشنائی ارکان دانشگاه با رسانه؛
برگزاری کارگاه آموزشی سواد رسانه ای و مواجهه سنجیده در فرآیند گردش اطلاعات
نشست ارتباط تصویری (وبینار آموزشی ) سواد رسانه ای و مواجهه سنجیده در فرآیند گردش اطلاعات، به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان در سالن اجتماعات واحد استانی این دانشگاه، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان در وبینار مذکور در روز دوشنبه دوازدهم آبان ۱۴۰۴ با حضور برخط دانشگاهیان واحد استانی گیلان و دکتر ابراهیم کازرونی منفرد من رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان برگزار شد، در ابتدای وبینار رئیس واحد استانی و کانون بسیج اساتید استان گیلان ضمن تاکید بر اهمیت سواد رسانه ای در عصر انفجار اطلاعات، خصوصاً برای استادان و دانشجویان، خواستار تداوم برگزاری این گونه از نشست ها شد.
دکتر ابراهیم کازرونی منفرد افزود: بهره مندی از سواد رسانه ای، باعث افزایش بصیرت و عمق دید مخاطبان در هنگام مواجهه با رسانه ها می شود و در نهایت از سلامت فکری، استقلال رای و تفکر نقادانه مخاطب، صیانت می کند.
در ادامه این وبینار آموزشی، سید جلالالدین رضاپور محمدی، مدرس دانشگاه و رییس سابق خبرگزاری صداوسیما در استان گیلان در خصوص تعریف سواد رسانه ای، کارکردها، اهداف و فنون سواد رسانه ای و مصادیق عملی بهره مندی مخاطبان از دانش سواد رسانه ای، مطالب کاربردی و مفیدی را ارایه کرد.
اهم موضوعات و محورهای این وبینار آموزشی به شرح ذیل تشریح شد:
- تاریخچه سواد رسانه ای
- تعریف سواد رسانه ای
- چرایی نیاز به سواد رسانه ای
- مراحل یادگیری سواد رسانه ای
- اهداف و آرمان سواد رسانه ای
- مدل های سواد رسانه ای شامل (مدل رنی هابز، جیمز دبلیو پاتر و الیزابت تامن)
- ابعاد سواد رسانه ای ( شناختی ، احساسی، زیبایی شناسی و اخلاقی)
- تفاوت سواد رسانه ای و سواد رسانه های دیجیتال
- روش های تقویت سواد رسانه ای
- عملیات روانی دشمن و لزوم بهرمندی از سواد رسانه ای برای مقابله با آن
- سواد رسانه ای در دیگر کشورها
در ادامه این نشست ، آقای رضاپور، با ارایه مثال ها و مصادیق گوناگون از عملیات روانی رسانه های مختلف خصوصا رسانه های معاند، روش های علمی برگرفته از سواد رسانهای را ، برای مقابله با آنها به تفکیک تشریح کرد.این نشست با طرح پرسش حاضران پایان یافت.
